ΜΥΡΤΩ ΚΑΠΝΙΣΤΗ
Φοιτήτρια της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών «ΑΣΚΤ»
Οι «dromoi logotexnias» φιλοξενούν το κείμενο της Συνέντευξης της Μυρτώς Καπνιστή που έδωσε στο Περιοδικό «ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ», (ΑΡΣΑΚΕΙΑ ΤΟΣΙΤΣΕΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΦΙΛΕΚΠΑΙ-ΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ), τεύχος 66, Δεκ. 2020, σ. 80-83.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Μυρτώ, συγχαρητήρια για την επιτυχία σου! Πέτυχες 9η στην ΑΣΚΤ! Στο σχολείο σου, βέβαια, το Α΄ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού, ήσουν γνωστή για την κλίση σου αυτή, αφού σχεδίαζες πάντα όλες τις κάρτες τού Σχολείου.
Ναι, είναι αλήθεια. Ήταν ο μόνος τρόπος για να συμμετάσχω κι εγώ στο Σχολείο δημιουργικά.
Γιατί ήταν ο μόνος τρόπος;
Δυσκολευόμουν πάρα πολύ με τα μαθήματα, γιατί έχω δυσλεξία. Έπρεπε να ξοδέψω τον δεκαπλάσιο χρόνο στο διάβασμα από τα υπόλοιπα παιδιά για να έχω κάποιο αποτέλεσμα. Παρόλα αυτά δεν μπορώ να πω ότι ήταν τόσο δυσάρεστη εμπειρία.
Πιστεύεις ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα συνολικά –και οι εξετάσεις– είναι φτιαγμένο για έναν συγκεκριμένο τύπο μαθητή;
Το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν βοηθάει ένα παιδί να αναπτύξει όλες του τις δυνατότητες και δεν καλύπτει μαθητές με ιδιαιτερότητες. Άρα, εναπόκειται στον εκπαιδευτικό να ενδιαφερθεί να βοηθήσει μαθητές σαν κι εμένα. Προσωπικά ήμουν τυχερή, γιατί οι καθηγητές σε όλες τις βαθμίδες με βοήθησαν σε εκπληκτικό βαθμό! Με αντιμετώπιζαν ως μαθήτρια ισότιμη με τα υπόλοιπα παιδιά και με βοηθούσαν να ενταχθώ στη διαδικασία του μαθήματος.
Σε δυσκόλεψε το γεγονός ότι το σύστημά μας είναι προσανατολισμένο καθαρά στον γραπτό λόγο;
Αυτή είναι η πραγματικότητα και πιστεύω ότι θα χρειαστεί πάρα πολύς χρόνος για να αλλάξει. Θα πρέπει να μεριμνήσει η Πολιτεία, αλλά και οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί να προσπαθήσουν πολύ και να απαιτήσουν μια τέτοια αλλαγή στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Από πότε είσαι στο Αρσάκειο;
Ήρθα στην Στ΄ Δημοτικού. Η προσαρμογή μου ήταν αρκετά δύσκολη, όχι τόσο από την πλευρά των δασκάλων και των καθηγητών μου, όσο από την πλευρά των παιδιών. Παρόλα αυτά, μετά από αρκετό καιρό, κατάφερα να κάνω παρέες και να ενταχθώ στο κλίμα τής τάξης.
Πότε ξεκίνησε η σχέση σου με τη ζωγραφική;
Από την πρώτη στιγμή που κράτησα στο χέρι μου μολύβι με θυμάμαι να σχεδιάζω κάτι. Όταν ήρθα στο Αρσάκειο όμως εγκατέλειψα το σχέδιο, επειδή ήθελα να επικεντρωθώ στα μαθήματα. Η διοργάνωση όμως των Αγώνων Λόγου και Τέχνης μού έδωσε ξανά την ευκαιρία να ζωγραφίσω. Την πρώτη φορά δεν πήγα καλά, μετά όμως κατάφερα και πήρα βραβεία για τρεις συνεχόμενες χρονιές στον διαγωνισμό Ζωγραφικής και αυτό με ενθάρρυνε.
Η Μυρτώ ζωγραφίζοντας την Ανατολική ζωφόρο του Παρθενώνα στο Παλαιό Μουσείο Ακροπόλεως, το 2007
***
Από εκεί ξεκίνησες και στη συνέχεια ανέλαβες να ζωγραφίζεις τις κάρτες με τις ευχές τού Σχολείου;
Οι καθηγητές μου κατάλαβαν ότι δεν ήταν εύκολο για μένα να συγκεντρωθώ στο μάθημα. Πάντα στη διάρκεια τού μαθήματος εγώ ζωγράφιζα κάτι. Και η θετική αυτή αντίδρασή τους ήταν πολύ συγκινητική. Διότι δεν προσπαθούσαν να με αποτρέψουν ή να με σταματήσουν, αντίθετα βλέποντας αυτή την ανάγκη μου μού πρότειναν να ζωγραφίζω και να εκπροσωπώ το σχολείο μου σε κάθε ανάλογη ευκαιρία. Άλλη ευκαιρία που μου δόθηκε ήταν να φτιάξω την κάρτα για την πρόσκληση τής Ημέρας Φυσικών Επιστημών. Αυτό ήταν ιδιαίτερη πρόκληση για εμένα, γιατί απαιτούσε ένα διαφορετικό σκεπτικό συμμετοχής στη σχολική πραγματικότητα.
Άρα η Σχολή Καλών Τεχνών ήταν φυσική πορεία για σένα;
Ναι, ξεκίνησα την προετοιμασία μου από τη Β΄ Λυκείου. Ήταν πολύ δύσκολο, γιατί έπρεπε να συνδυάσω 8 ώρες δουλειάς μαζί με τις υποχρεώσεις του Σχολείου και αυτό ήταν σχεδόν αδύνατο. Στην Γ΄ Λυκείου δεν ήμουν μια τυπική μαθήτρια, διότι μετά το Σχολείο πήγαινα στο Εργαστήριο Ελευθέρου Σχεδίου και Ζωγραφικής, όπου έπρεπε να βρίσκομαι από τις 15.00 έως τις 21.00, για να ολοκληρώσω τη δουλειά μου, ώστε να είμαι επαρκώς προετοιμασμένη για τις εξετάσεις στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών.
Πώς είναι οι εξετάσεις για τη Σχολή Καλών Τεχνών;
Οι εξετάσεις διαρκούν πέντε ημέρες. Κατά τη διάρκεια των εξετάσεων πρέπει να προσαρμοστείς στις ιδιαίτερες συνθήκες που θα αντιμετωπίσεις. Η σωστή προετοιμασία έγκειται ακριβώς σε αυτό: να μπορείς να προσαρμοστείς, να ανταποκριθείς σε ό,τι σου ζητηθεί. Κάθε χρόνο αλλάζουν τα δεδομένα. Μπορεί να σού ζητήσουν να μη χρησιμοποιήσεις μια τεχνική, την οποία χρησιμοποιούσες όλα τα χρόνια που ζωγράφιζες. Οι εξετάσεις λοιπόν έχουν σίγουρα ένα άγνωστο θέμα, για το οποίο θα πρέπει να έχεις προετοιμαστεί σωστά και να έχεις αναπτύξει την ικανότητα να το απεικονίσεις.
Εσένα ποιο ήταν το δυνατό σου σημείο;
Το δυνατό μου σημείο είναι ότι έχω μάθει να ακούω τις συμβουλές των καθηγητών μου. Έδειξα εμπιστοσύνη στην τόσων χρόνων εμπειρία τους και σε όλες τις παρατηρήσεις που μου έκαναν και κατάφερα να τις εφαρμόσω τη στιγμή των εξετάσεων. Γνωρίζοντας λοιπόν τις δικές μου δυνατότητες, μπόρεσα να τις συνδυάσω με τις συμβουλές τους και όλα πήγαν καλά και πέρασα.
Ξέρεις προς τα πού θέλεις να κατευθυνθείς;
Δεν σου δίνεται η δυνατότητα από το πρώτο εξάμηνο για κάτι τέτοιο. Όμως οι δυνατότητες που σου προσφέρονται γενικά είναι πάρα πολλές: ζωγραφική, χαρακτική, γλυπτική, ψηφιδωτό, 3D design animation, ιστορία τής τέχνης, παιδαγωγικά… Έχουμε πάρα πολλές επιλογές! Η αρχική μου σκέψη είναι μετά το πτυχίο μου να εξειδικευτώ στο animation, στα γραφικά CGI (computer generate dimagery), τα εφέ που βλέπουμε στις ταινίες και να συνεχίσω μετά στο εξωτερικό. Αλλά όλα αυτά μπορεί να αλλάξουν όσο μαθαίνω περισσότερα πράγματα μέσα στη Σχολή αυτή, που μού δίνει τις βάσεις της επιστήμης μου.
Οι φίλοι σου σου ζητούν να ζωγραφίσεις γι’ αυτούς κάτι;
Ναι, έχω ήδη δουλειά! Επειδή ασχολούμαι πολύ με το άθλημα της Ιππικής Δεξιοτεχνίας, οι συναθλητές μου μού ζητούν να τούς ζωγραφίσω το πορτρέτο των αλόγων τους! Νομίζω ότι στους ανθρώπους αρέσει η ιδέα να έχουν κάτι πιο προσωπικό, πρωτότυπο, που θα το έχουν μόνο εκείνοι σχετικά με ό,τι αγαπούν. Στο Σχολείο, συχνά οι συμμαθητές μου, μού ζητούσαν να τούς ζωγραφίσω τους αγαπημένους τους ήρωες από κόμικς. Έχω αποτυπώσει όλους τους συμμαθητές μου σε ένα αναμνηστικό σχέδιο προβάλλοντας την προσωπικότητά τους.
«Αγάπη», Ζωγραφικό έργο με ακρυλικό χρώμα, 40 χ 50 εκ.
*
Ζωγραφικά έργα με ακρυλικό χρώμα που απεικονίζουν άλογα–αθλητές από τον Ελληνικό Ιππικό Όμιλο, 40 χ 50 εκ.
***
Πολύ θα ήθελα το μέλλον μου να είναι στην Ελλάδα. Φοβάμαι όμως ότι κάποια στιγμή θα χρειαστεί να φύγω για να μπορέσω να εξελιχθώ καλλιτεχνικά, με την ελπίδα πάντα ότι θα μου δοθεί η ευκαιρία μιας σταθερής δουλειάς για να επιστρέψω και να προσφέρω στην Ελλάδα.
Εδώ γιατί δεν μπορείς να εξελιχθείς;
Ο μέσος Έλληνας έχει τόσα καθημερινά προβλήματα που δεν νομίζω ότι μπορεί να ενδιαφερθεί για την τέχνη. Ίσως σε μια άλλη χώρα που τα πράγματα είναι πιο ομαλά, πιο φιλικά για τον πολίτη, να τού δίνεται η δυνατότητα να αναζητήσει κάτι διαφορετικό. Επιπλέον, για να ενδιαφερθείς για την τέχνη πρέπει να έχεις κάποια εκπαίδευση που δυστυχώς ο μέσος Έλληνας δεν έχει. Εγώ στράφηκα προς την τέχνη, επειδή η οικογένεια μου με βοήθησε να εκπαιδευθώ πάνω σε αυτό το αντικείμενο, με το οποίο είχα ανάγκη να εκφραστώ. Νομίζω ότι η επαφή πρέπει να ξεκινήσει από πολύ μικρή ηλικία ως μέσο έκφρασης συναισθημάτων και σκέψης.
Πιστεύεις ότι οι Έλληνες θεωρούν την τέχνη πολυτέλεια, κάτι που δεν είναι στις προτεραιότητές τους;
Κρίνοντας από την κοινωνική τους συμπεριφορά και τις επιλογές τους, η τέχνη σίγουρα δεν είναι στις προτεραιότητές τους. Πολλοί εντυπωσιάζονται από την ζωγραφική απεικόνιση των αλόγων που φτιάχνω, αλλά η τέχνη δεν είναι μόνο αυτό. Είναι και τα συναισθήματα, η σκέψη, οι ιδέες που αποτυπώνω στο βλέμμα ή στην κίνηση των μορφών μου.
Αυτό έχει επιπτώσεις και στην αισθητική μας ως λαού;
Η αισθητική μας δεν είναι στο επίπεδο που θα μπορούσε να μας εκπροσωπήσει συνολικά ως χώρα με ιστορία και διαχρονικές πολιτιστικές αξίες. Πιστεύω όμως ότι υπάρχουν άνθρωποι με πλούσιες γνώσεις, άνθρωποι με μεράκι, που δεν διακρίνονται γιατί χάνονται ανάμεσα σε αυτούς που ακολουθούν τα στερεότυπα που προβάλλει η σύγχρονη κοινωνία μας. Στην εποχή μας η Ελλάδα προσπαθεί να μιμηθεί άλλες χώρες και δεν έχει τη δική της ταυτότητα αισθητικής.
Σου ευχόμαστε καλή συνέχεια στις σπουδές σου και να βρεις τη ζωγραφική σου ταυτότητα!
Σάς ευχαριστώ πάρα πολύ!
Μυρτώ Καπνιστή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου